Køreundervisningen
Den praktiske køreundervisning skal ifølge færdselsstyrelsen mindst omfatte:
- 4 lektioner på lukket øvelsesplads (”manøvrebanen”, ”kravlegården”)
- 16 lektioner på vej
- 4 lektioner på køreteknisk anlæg (”Glatbanen”)
Jeg underviser selv på manøvrebanen hvor jeg bruger god tid på at sætte dig ind i bilens funktioner, så du er godt forberedt på den første tur på vejen.
Når du har haft de første teoriundervisninger og efter at du har været på den lukkede øvelsesplads, skal du ud og køre i skolevognen på vejen sammen med de andre trafikanter. Skolevogne: Mercedes C220d og Tesla 3.
Allerførste gang vi skal køre på rigtige veje, kan godt være lidt skræmmende, så der starter vi på en mindre trafikeret vej, så din første oplevelse i bilen bliver så lidt stressende som muligt.
(Bare husk: Jeg har pedaler i min side af bilen så der kan ikke ske noget farligt, uanset hvad du kommer til at gøre forkert!). Jeg er fører af bilen, så ansvaret er mit og ikke dit.
– Husk praktiske / flade sko når du skal køre!
Efterhånden som undervisningen skrider frem, vil udfordringerne på vejen også blive større. Ifølge undervisningsplanen skal du også prøve at køre i mørke, så det gør vi selvfølgelig også.
Alle lektioner har en varighed på 45 minutter, og de fleste obligatoriske kørelektioner afvikles som dobbeltlektioner, dvs. 2 x 45 minutter. Lektionsplanen underskrives til alle teori- og køretimer.
Når du er begyndt at blive så god at du kan køre uden hjælp, indstiller jeg dig til en køreprøve.
Bemærk: Køreundervisningen skal ifølge loven ske i et sammenhængende forløb. Det betyder, at der ikke må være længerevarende afbrydelser i undervisningsforløbet. Er der pause i mere end 3 måneder fra din sidste undervisnings lektion (teori/kørsel) skal du starte helt forfra med dit kørekort.
Ekstratimer i kørsel, Færdselsrelateret 1.hjælp, prøvegebyr (til politiet og Færdselsstyrelsen), udgifter til lægeerklæring og pasbillede, er ikke dækket af lovpakkens pris og det vil altid være din formåen og kunnen, samt ventetiden på prøver, der afgør hvorvidt ekstratimer bliver nødvendige og i så fald hvor mange der skal benyttes.