Se videoen herunder:

” https://youtu.be/1Oceg86MPZg “

Teknik til praktisk prøve:

Styreapparat:

På nyere biler må der normalt ikke være ratslør.

Kontrol af styretøj: (kan ikke udføres på en EL-bil/Tesla)

  • Kontroller servovæske, hvis bilen har servostyring. Mine har elektrisk servostyring og har dermed IKKE servovæske.
  • Hjulene skal stå i ligeudstilling.
  • Motoren skal være tændt, ellers virker servostyringen ikke.
  • Rul vinduet ned. Stil dig udenfor bilen og tag fat i rattet. Lige så snart rattet bevæges skal hjulene bevæge sig.
  • Husk at tjekke begge forhjul! Få motorsagkyndig til at tag fat i rattet, når højre forhjul skal tjekkes, mens du kigger efter, at bevægelserne er ens med dækkets.

Bremser:

Kontrol af bremsesystem:

  • Bremsevæske mellem minimum og max. mærket. Mine tænder en kontrollampe der er RØD hvis der mangler
  • Pedalen må ikke kunne trædes helt ned i bund, også når der trædes hurtigt og hårdt.
  • Pedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
  • Pedaler skal have en skridsikker overflade, gummi eller ru overflade. Pedaler skal sidde fast og må ikke have slør (sidevers).

Kontrol af Bremseforstærker/Vakuumforstærker: (kan ikke udføres på en EL-bil/Tesla)

  • Pedalen pumpes 3-4 gange (der pumpes luft ind).
  • Hold trykket på pedalen og start motoren – husk at træde koblingen ned 😉
  • Hvis pedalen synker (suges luften ud), er forstærkeren i orden.
  • Parkeringsbremsen/håndbremsen skal kunne holde en bil på 18 % hældning.

Motor og udstødningssystem: (kan ikke udføres på en EL-bil/Tesla)

Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj. Tænd bilen og hør/se.

Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie. Der må ikke ligge blade (da motoren bliver meget varm)

Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast. Tænd bilen og giv gas mens den står i frigear, lyt efter raslen og larm, mere end normalt.

Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde aflæst på oliepindens max. og min. mærker eller efter instruktionsbogens anvisninger.

Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

 

Sprinklervæske:

Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. Test at det kommer op på ruden i en hård stråle, testes altid sådan.

 

Bærende dele:

Dæk skal have mindst 1,6 mm slidbane i hovedmønsteret. Find markeringen på dækket, der finder du indikatoren på 1,6 mm i dækmønstret.

Dæk skal være monteret korrekt (se efter rotationspil ellers skal der stå OUTSIDE synligt)

Dæk og fælge skal være ubeskadiget.

Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går til ro (= 1 til 2 vip) efter en kraftig påvirkning af støddæmperen. Udføres med åben motorhjelm og åben bagklap og tryk på faste rammer.

Lygter, reflekser og horn:

Alle lygter skal kunne lyse og de skal være hele og rene.

Lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.

Pærer skal være isat korrekt. Nærlys – stil dig foran lygten og find lys/mørkegrænsen, marker med hånden, træd 1 m tilbage og lys/mørkegrænsen skal være faldet med 1 cm.

Lygter foran: Tjekkes når prøvesagkyndig beder om det, inden kørslen starter!

2 Positionslygter: kan tændes uden nøglen er i bilen (tænder sammen med baglys og nummerpladelys)

  • Hvidt eller gulligt.
  • Må ikke blænde.
  • Skal kunne ses på 300 m.

2 Nærlyslygter: Der skal være nøgle i og tænding på (bilen skal ikke være startet)

  • Hvidt eller gulligt.
  • Må ikke blænde.
  • Skal oplyse vejen mindst 30 m.
  • Skal være asymmetrisk.
  • Skal have et fald på 1 % (10cm på 10m). Nærlys – stil dig foran lygten og find lys/mørkegrænsen, marker med hånden, træd 1 m tilbage og lys/mørkegrænsen skal være faldet med 1 cm. HUSK tjek begge lygter!

2 Fjernlyslygter: Du skal have tænding på og sat lyset på nærlys før du kan tænde fjernlyset.

  • Hvidt eller gulligt.
  • Skal oplyse vejen mindst 100 m.
  • Skal have kontrollampe i instrumentpanel

Lygter bagpå:

2 baglygter: (tænder sammen med positionslys og nummerpladelys)

  • Skal lyse rødt.
  • Må ikke blænde.
  • Skal kunne ses på 300 m.

3 stoplygter på nyere biler (gamle biler må gerne have 2):

  • Skal lyse rødt.
  • Skal lyse væsentligt kraftigere (mindst 3,5 gange) end baglygterne når der trædes på bremsepedalen.

Nummerpladelys:

  • Skal være hvidt.
  • Skal oplyse nummerpladen så den kan aflæses i 20 m. afstand.

Reflekser:

  • 2 stk. bagpå bilsen de skal være røde.
  • Skal være godkendte.
  • Må ikke være trekantede (store = langsomkørende, små er til trailere)

Tegngivning:

6 blinklygter :

  • Skal være gule eller orange.
  • Skal blinke 1-2 gange i sekundet.
  • Skal kunne ses i kraftigt sollys.
  • Havariblinket tænder alle blinklygterne.
  • Hvis blinklygterne blinker hurtigere end sædvanligt, er det normalt tegn på fejl (at en eller flere blinklygter ikke virker).

Horn:

Horn skal have en klar konstant tone – virker kun når der er tænding på (bilen skal ikke være tændt)

Udpege følgende udstyr

  • Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme- og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.
  • Pedal til kobling, speeder og bremse.
  • Gearstang, herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat.
  • Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.

 

Aflæse og forstå betydningen af følgende instrumenter og kontrollys

  • Speedometer og temperaturmåler.
  • Kontrol for olietryk, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser, ESC, motorlampe og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet og lampe for elektronisk servostyring.

Lamper der lyser gult i instrumentbrættet betyder, der skal gøres noget snarest (der må køres)

Lamper der lyser RØDT i instrumentbrættet betyder, du må IKKE KØRE.

 

Pr. 1/7-2020 er det et lovkrav at der er ESP også kaldet ESC i nyere biler.